Ondernemend Lansingerland Oostland

  

13 July 2016 - Voldoende beschikbare en betaalbare huurwoningen

De kerntaak van 3B Wonen is te zorgen dat mensen met een beperkt budget een passende woning in Lansingerland kunnen vinden. Frans Weterings: “Passend betekent naast de huurprijs ook dat men genoeg woonruimte heeft en zich thuis voelt in de woonomgeving. Hoewel wij ongeveer 97% van de sociale huurwoningen die Lansingerland heeft in ons woningbestand hebben, staat de beschikbaarheid onder druk. Blijkbaar is men zo tevreden over het huis en de omgeving, dat men als het mogelijk is te weinig doorstroomt naar duurdere huurwoningen of koopwoningen. De mutatiegraad, dus het verhuizen naar een andere woning, is per jaar minder dan 6% van het aantal woningen van ons bestand. Dat is laag. Lansingerland telt ruim 22.000 woningen. Hiervan vallen 4.300 woningen in de sociale huursector. Dat is net iets minder dan de beoogde 20%. Het is onze ambitie er in bij te dragen dat aantal de komende tien jaren te laten toenemen door jaarlijks ten minste 50 nieuwbouwwoningen op te leveren. We hebben daartoe gelukkig de komende jaren financiële mogelijkheden. Wij zijn hierover in gesprek met projectontwikkelaars, de politiek en de wethouder financiën over het leveren van grond die eigenlijk bedoeld was duurder te verkopen aan toekomstige eigen woningbezitters. Bovendien, we zijn zuinig op ons woningbezit en daarom de komende jaren terughoudend om woningen uit ons bestand te verkopen.”

De nieuwe Woningwet

Waarom neemt 3B Wonen geen deel aan nieuwbouwplannen in bijvoorbeeld het centrum van Berkel, waar ontwikkelaars wat duurdere appartementen voorzien, wellicht vooral voor ouderen?

Weterings: “Sinds de nieuwe Woningwet die vorig jaar is ingegaan is onze bewegingsruimte beperkt. Wat betreft appartementen in het centrum: huren van € 700 of meer vallen volgens de wet buiten onze kerntaak. En terwijl wij best een groep huurders hebben die gezien hun inkomen een duurdere woning kunnen betalen, kunnen wij huurders dus niet zelf laten doorstromen naar nieuwe wat duurdere huurwoningen binnen ons eigen woningbestand. De Woningwet bepaalt dat woningcorporaties zich met name richten op huishoudens met recht op huurtoeslag die een woning toegewezen dienen te krijgen met een huur onder de zogenaamde aftoppingsgrenzen zo rond de € 600. De precieze huurgrens wordt bepaald door de gezinssamenstelling en de hoogte van het inkomen van het gehele huishouden, maar mag niet hoger zijn dan circa € 30.000. 3B Wonen beschikt daarnaast over woningen die bestemd zijn voor huishoudens met een inkomen tot circa € 38.000. Die kunnen geen huurtoeslag krijgen en hebben het over het algemeen gesproken niet erg breed. Ook voor die groep proberen we de woonlasten zo veel als mogelijk te beperken.”

Investeren in het woningbestand

Als volgende kerntaak zet 3B Wonen in op het renoveren en het duurzaam maken van de woningen. Voor renovatie of vervanging van woningen is in de begroting de komende jaren € 17,7 miljoen gereserveerd. Weterings: “Daar waar nog geen dubbelglas aanwezig is, wordt dit aangebracht. Vloeren, muren en dakbeschotten worden beter geïsoleerd en in een aantal gevallen brengen we zonnepanelen aan. Voor die duurzaamheidsinvesteringen hebben we de komende jaren € 13,5 miljoen begroot. Verduurzaming van een woning leidt op papier tot huurverhoging, maar, de huurder moet daarmee wel akkoord gaan. Dat krijgen we de laatste jaren niet meer in voldoende mate voor elkaar. Daarom hebben we besloten daar waar nodig de gewenste investeringen gewoon maar te gaan doen. Indien mogelijk en verantwoord, verdienen we op termijn wat van die investering terug.”

Sluitende aanpak

Frans Weterings vindt het belangrijk te melden dat in de visie van 3B Wonen de klant centraal staat. “We proberen het gesprek aan te gaan, als dat mogelijk is achter de eigen voordeur. Dat geeft ons dan ook een goed beeld van de werkelijke situatie waarin de klant zich bevindt. Als er problemen zijn, kunnen we die doelgerichter aanpakken en daarbij zo nodig ook de hulp van anderen inroepen. Dat netwerk noemen we met elkaar de ’sluitende aanpak’, waarbij wij soms een verbinding zijn naar het sociaal maatschappelijk middenveld. Dat hoort ook bij onze verantwoordelijkheid en kernwaarden.”

Communicatie

3B Wonen stemt de dienstverlening af op de wensen van de huurder. Omdat steeds meer huurders hun zaken willen regelen op het moment dat het hen uitkomt, kunnen huurders de komende jaren in toenemende mate online via het klantenportaal terecht. Dat garandeert en vergroot de bereikbaarheid, maar, zegt Weterings: “We blijven aandacht houden voor mensen die niet met de nieuwe ontwikkelingen kunnen meegaan. Persoonlijk contact blijft waar dat nodig is.”

Dat persoonlijke contact is vooral nodig om huurbetalingsachterstand te voorkomen of tijdig met elkaar te bespreken en een goede betalingsregeling te treffen. Weterings: “We willen helemaal niet dat mensen uit hun huis gezet worden. We zijn heel gericht op mensen met een kleine portemonnee om er voor te zorgen dat die in een betaalbaar huis kunnen wonen en over de kwaliteit ervan tevreden zijn.”

 

Lansingerland